تفاوت بین پی وی سی PVC و یو پی وی سی UPVC چیست؟

پی وی سی یک مصالح ساختمانی محکم و سبک وزن است و با استفاده از نرم کننده ها انعطاف پذیرتر و نرم تر می شود. همچنین اگر پلاستیک‌کننده (پلی‌وینیل کلریدغیرپلاستیک‌شده) یا uPVC اضافه نشود، می‌توان آن را PVC سفت و سخت نامید.

وینیل یک ترکیب شیمیایی است که می تواند به رنگ نفوذ کند، همچنین می تواند به دو نوع تقسیم شود:  PVCپلی وینیل کلراید و uPVC پلی وینیل کلرید غیر پلاستیک.

بازرگانی آبشار نمایندگی پارس پلاست

 پی وی سی و یو پی وی سی مواد مشابهی هستند. هر دو در ساخت و ساز استفاده می شوند زیرا می توانند همه اشکال را بسازند. اما یو پی وی سی به دلیل ترکیب شیمیایی که دارد برای درب و پنجره بهتر است، در حالی که پی وی سی فقط برای سایدینگ و نرده ها مناسب است. آنها معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شوند زیرا انعطاف پذیری و توانایی آنها در ایجاد همه اشکال است. با این حال، کاربردهای مختلفی دارند.

 

PVC چیست؟

پی وی سی حاوی مواد شیمیایی و برای انسان مضر است. پی وی سی به احتمال زیاد لکه دار می شود و به مرور زمان برای از بین بردن لکه های سطحی ناشی از فتالات ها و BPA به مراقبت ویژه نیاز دارد.

PVC در اروپا یا ایالات متحده به راحتی در دسترس نیست و معمولاً در پنجره ها استفاده نمی شود.

فتالات ها و BPA برای محیط زیست و انسان مضر هستند. PVC با گرم شدن گازهای سمی آزاد می کند. اینها می توانند به بدن انسان آسیب برسانند. وقتی پی وی سی را گرم می کنید، گازی از آن خارج می شود و این گاز می تواند بدن را بیمار کند و این مهم ترین عیب PVC است. PVC به دلیل قوانین و محدودیت های زیست محیطی کمتر نسبت به اروپا، هنوز به طور گسترده در سراسر آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یو پی وی سی چیست؟

شما می توانید پلی وینیل کلراید غیر پلاستیک یا PVC را انتخاب کنید که بدون فتالات یا BPA ساخته شده است. همچنین برای محیط زیست ایمن تر و در عین حال انتخاب خوبی است.

uPVC یک ماده بسیار بادوام و محکم است، به ویژه برای نصب پنجره ها و لوله و اتصالات فاضلابی و ناودانی به دلیل کارایی حرارتی و مقاومت در برابر محو شدن مناسب است. یو پی وی سی مزایای بی شماری مانند کمتر متخلخل بودن و در نتیجه کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری دارد. همچنین طول عمر آن بسیار طولانی است و می تواند سال ها کار کند. جدای از آن، uPVC سفت و سخت است، و انعطاف پذیر نیست، بسیار مقاوم و در نهایت، یک ماده قابل بازیافت است.

 

تفاوت بین PVC و UPVC؟

تمایز بین آنها در این است که آیا آنها در نرم کننده ها پوشش داده شده اند یا خیر: PVC دارای نرم کننده است، در حالی که uPVC ندارد. نرم کننده ها پی وی سی را چکش خوار و انعطاف پذیر می کنند و آن را برای سیم ها، اسباب بازی ها، پرده های دوش و حتی لباس ایده آل می کنند. یو پی وی سی سخت و غیر قابل انعطاف است، بنابراین برای قاب پنجره ها و لوله های آب مناسب تر است. علاوه بر این، پی وی سی حاوی سموم (به طور دقیق BPA و فتالات) است در حالی که uPVC چنین نیست. PVC یک ماده انعطاف پذیر متخلخل با دوام کمتر است، در حالی که uPVC یک ماده بدون تعمیر و نگهداری است. با این حال، برای PVC و uPVC، انتخاب رنگ محدود است.

تفاوت بین پی وی سی و یو پی وی سی

 

استفاده از پی وی سی و استفاده از یو پی وی سی

وقتی نوبت به انتخاب مصالح برای خانه شما می رسد، متوجه خواهید شد که تعدادی از مواد ساخت بشر با کیفیت بالا و بادوام وجود دارد که می توانند در ساختار کلی ساختمان گنجانده شوند.

بسیاری از این اقلام علیرغم نام‌های معمولی‌شان، برای اهداف بسیار خاصی ساخته شده‌اند. در نتیجه، اگر در حال خرید لوله، پنجره یا سایدینگ جدید باشید، باید تفاوت بین PVC و uPVC را بدانید.

 

در پروژه های ساختمانی

uPVC یک ماده پلی وینیل کلرید پلاستیکی نشده است که به جای چوب در ساخت و ساز استفاده می شود. این یک ماده انعطاف پذیر است که می تواند در رنگ های مختلف تولید شود یا به گونه ای طراحی شود که شبیه مواد دیگر (مانند چوب) باشد.

uPVC همچنین در ساخت انواع خاصی از سیستم های لوله کشی و زهکشی استفاده می شود. پی وی سی ماده ای است که می توان از آن لوله هایی با اندازه های مختلف ساخت. در خانه ها اغلب برای لوله های آب استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد کابل های برق استفاده کرد.

 

در پنجره ها

برخی از شرکت ها از اصطلاح “PVC” برای اشاره به پنجره های خود استفاده می کنند. اما PCV در واقع برای قاب پنجره های ما استفاده نمی شود زیرا تجزیه نمی شود و در برابر آب و هوا مقاوم است.

در عوض، یو پی وی سی برای قاب های پنجره استفاده می شود، زیرا در بیشتر موارد نسبت به قاب های فلزی و چوبی کارآمدتر است. یو پی وی سی ممکن است به عنوان قاب درب یا به عنوان بخشی از یک هنر زیبایی استفاده شود.

تفاوت بین PVC , UPVC

 

لوله های ساخته شده از UPVC در مقابل PVC

PVC انتخاب خوبی برای خطوط زباله، سیستم های آبیاری و سیستم های گردش استخر است. برش آن به قطعات کوچکتر از فلز آسانتر است و می توان آن را با چسب محکم کرد.

پلی وینیل کلراید (PVC) به طور مکرر در لوله های پلاستیکی جهان استفاده می شود زیرا در برابر فرسایش شیمیایی بسیار بادوام است و دارای دیواره های داخلی صاف تری است که به افزایش جریان آب کمک می کند. همچنین در طیف وسیعی از دماها و فشارهای کاری عملکرد خوبی دارد.

لوله کشی uPVC به دلیل استحکام، سختی و هزینه کم در سراسر جهان بسیار رایج است. از سوی دیگر، در ایالات متحده، لوله های پی وی سی نسبت به uPVC ترجیح داده می شوند.

تفاوت بین پی وی سی و یو پی وی سی

 

دوام یو پی وی سی در مقابل پی وی سی

لوله های ساخته شده از PVC یا uPVC هر دو برای مدت طولانی در نظر گرفته شده اند. لوله های یو پی وی سی، با این حال، دوام بیشتری نسبت به لوله های PVC دارند. یو پی وی سی در برابر نفوذ هوا مقاومت می کند که به خنک نگه داشتن خانه شما کمک می کند. این به معنای کاهش قبوض انرژی برای خانه‌ها و سایر ساختمان‌هایی است که در آنها از UPVC استفاده می‌شود، زیرا به تهویه مطبوع زیادی نیاز ندارد.

یو پی وی سی از نظر هزینه اولیه گرانتر از PVC است، اما با توجه به طول عمر طولانی تر یو پی وی سی، می تواند هزینه هایی را که ممکن است در درازمدت از قبل خرج کنید، جبران کند. با انتخاب یو پی وی سی، می توانید مطمئن باشید که سرمایه گذاری شما سال ها با جایگزینی کمتر دوام خواهد آورد.

 

نتیجه

فهمیدن تفاوت بین این دو نوع لوله آنقدرها هم که فکر می کنید آسان نیست. لوله های پی وی سی یا پلی وینیل کلراید عموماً در ساختمان های مسکونی و تجاری برای سیستم های آبرسانی، فاضلاب و زهکشی استفاده می شود. از طرف دیگر، لوله‌های UPVC نوعی پلاستیک هستند و برای سیستم‌های آبرسانی و زهکشی در منازل مسکونی بهترین عملکرد را دارند. دانستن اینکه چه چیزی این دو نوع ماده را متمایز می کند، به شما کمک می کند تا بفهمید که چه نوع لوله ای برای نیازهای شما در آینده بهتر عمل می کند.

بازرگانی آبشار وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید